Sådan arbejder vi pædagogisk i vuggestuen

Vi er tilstede der hvor det er nødvendigt for både dit barn, de andre børn og fællesskabet

Fast personalet er tilknyttet hver børnegruppe. Personalet hjælper hinanden på tværs af grupperne ved behov. Vi har et kendskab til alle børn.

Personalet skifter gruppe hvis og når der er behov for det. Vi vurderer ud fra at fordele ressourcer og kompetencer lige blandt børnegruppen. Derudover sikrer det en faglig udvikling blandt personalet.

Samspil og relationer

Børn viser os altid hvis og når der er brug for justering af vores praksis.  Ansvaret for at se, forstå og følge dit barns initiativ er altid den voksnes.

Gennem leg og aktiviteter skaber vi rammer for at dit barn møder børn og voksne, som han/hun kan spejle sig i.

Fællesskabet skal opleves af dit barn og dit barn skal opleve sig som en del af fællesskabet.

Små fællesskaber i grupper med børn og voksne beriger hver dag og så ofte som muligt dit barns trivsel, udvikling, læring og dannelse

Vi følger Marte Meo principperne

At følge initiativ betyder at opmærksomheden er på dit barns initiativ. Dit barn tager altid initiativer i samspil. At følge et initiativ betyder ikke at lade dit barn bestemme, men at lade dit barn vise hvem det er.

Positiv bekræftelse er at forstørre det der lykkes for dit barn. Dit barn bekræftes ubetinget positiv for at være den barnet er (du er dejlig). Dit barn bekræftes betinget positiv og er afhængig af hvad dit barn præsterer (du er dygtig).

Dit barns handlinger (du tager legoklodsen) og følelser (du bliver ked af det) italesættes af den voksne. Den voksne sætter ord på egne initiativer (jeg går ud efter mælken og jeg kommer tilbage igen). Altså italesættes initiativ i relevant sammenhæng.

Turtagning. Både dit barn og den voksne er aktive i samværet og skiftes til at "give og tage" i samspillet. Dit barn tager et initiativ som den voksne svarer på med et nyt initiativ. Herefter reagerer dit barn på den voksnes initiativ med et nyt initiativ - de skiftes til at "tage tur".

Positiv ledelse handler om den voksnes måde at bestemme. Det er altid den voksnes ansvar at skabe en positiv stemning i samspillet. Den voksne viser glæde og har venlige toner i arbejdet.

Vi arbejder med ICDP principperne

Personalet i vuggestuen skal:

• Vise positive følelser
  • Justere sig til dit barn og følge initiativ
  • Tale med dit barn om det der optager dit barn
  • Være anerkendende og rose dit barn
  • Hjælpe dit barn med at holde opmærksomhed
  • Give mening til dit barns oplevelse af omverdenen
  • Give forklaringer der skaber mening for dit barn
  • Vejlede og guide dit barn
  • Bidrage til dit barns psykisk sundhed
  • Sørge for at dit barn føle sig følt

Det betyder at dit barn møder voksne der arbejde pædagogisk med at sætte sig i dit barns sted. Det betyder også at dit barn støttes i at sætte sig i andres sted og opleve trivsel, udvikling, læring og dannelse i fællesskabet.

Pædagogiske principper for psykisk sundhed er ÅBENT

Å står for åbenhed;

Den voksne skal møde dit barn med åbenhed. Den voksnes egne følelser og holdninger skal tilsidesættes, for at skabe et samspil uden fordomme.

B står for balance;

Den voksne skal skabe balance i dit barns følelsesmæssige tilstand. Er dit barn ked af det, skal dit barn mødes i følelsen, for den vej igennem at blive hjulpet videre.

E står for empati;

Den voksne skal fornemme dit barns følelser. Den voksne skal leve sig ind i dit barns mentale tilstand, men ikke overtage følelsen.

N står for nysgerrighed;

Den voksne skal være oprigtig interesseret i at lære dit barn at kende. Har dit barn sprog kan der startes en dialog om barnets oplevelse. Har dit barn ikke sprog, mødes barnet ved at den voksne sætter ord på barnets ansigts- og kropsmimik.

T står for tålmodighed;

Den voksne skal lære dit barn at kende og skabe gode udviklingsmuligheder. Det kræver tålmodighed og en oprigtig lyst til at komme tættere på dit barn

Kroppen husker – særligt for børn der er født præmature

Starten på livet har betydning for dit barns udvikling og trivsel. Vi har en forståelse for, at forældre og barn af forskellige årsager kan være særlig sensitive for forandringer. At aflevere sit (præmature) barn, som man måske har været angst for at miste, kan være en ny følelsesmæssig belastning.

Det er naturligt, at børn reagerer forskelligt i forskellige miljøer.

I et tæt samarbejde mellem vuggestue og forældre, sikrer vi en særlig forståelse af dit barns vilkår. Vuggestuen har en forståelse for, at den adfærd eller de reaktioner forældrene oplever hjemme, kan være forskellige fra vuggestuens oplevelser.