Gensidig forpligtende forældresamarbejde

Som forældre kan I forvente at

• Der tilbydes løbende samtaler

• Jeres barn får tilknyttet en kontaktpædagog, som afholder samtaler

• Alle ansatte kan tage imod dit barn og eventuelle beskeder

• Vi oplyser om tilfælde af specifikke sygdomme i vuggestuen

• Vi kontakter Jer, hvis Jeres barn er akut sygt, eller af andre årsager ikke kan følge dagligdagen i vuggestuen

• Vi følger sundhedsstyrelsens anbefalinger om smitsomme sygdomme hos børn

• Vi følger sundhedsstyrelsens anbefalinger om kost til børn i alderen 0-2år

• Overgangen fra de yngste til de ældste børn bliver håndteret med faglige overvejelser og af hensyn til det enkelte barn.

• Vi arbejder professionelt og holder os fagligt og tværfagligt orienteret

• Vi modtager gerne undrende spørgsmål i forhold til vores daglige arbejde

• Jeres barn vil indgå i en dag med pædagogiske udfordringer der er alderssvarende

• At personalet er engageret og vi passer godt på Jeres barn!

Vi forventer af I som forældre

• Holder jer dagligt orienteret om individuelle og fællesbeskeder fra vuggestuen. Herunder overholder frister for tilbagemeldinger til vuggestuen.

• Bryder smittekæder ved at holde jeres syge barn hjemme. Gælder især smitsomme sygdomme som diarre, opkast, børnesygdomme. Og at I giver besked om sygefravær og smitsomme sygdomme.

• Holder sammenhængende ferie med jeres barn i løbet af året. Samt giver besked om jeres barns ferie og fridage.

• Respekterer åbne- og lukketider og giver besked hvis I utilsigtet kommer for sent

• Informere vuggestuen om omstændigheder, der kan have betydning for Jeres barns hverdag

• Så vidt muligt afleverer jeres barn før kl. 8.30 eller efter kl.9. Samt at børnene så vidt muligt er her senest klokken 9:30

• Undgår at barnet selv har legetøj med. Men medbring sut og sovedyr om nødvendigt.

• Medbringer skiftetøj, overtøj og sovetøj efter årstiden med navn. Hjælper med at holde barnets garderobe ryddet

Da vi vægter bevægelse må jeres barn gerne være klædt på til motoriske udfordringer

Behov for særlige indsatser til dit barn forpligter

Hvis der er bekymring for dit barns trivsel og udvikling, tager vi et fagligt ansvar for at handle og tilbyde den bedst mulige indsats.

Vi samarbejder tæt med tværfagligt team, sagsbehandlere i familiegruppen, fysioterapeuter, ergoterapeuter, sprogpædagoger og andre relevante samarbejdspartnere.

Det der er svært italesættes altid - også selvom det gør ondt. Hos os er der plads til at både børn og voksne bliver berørte af livet

En god kontakt til forældrene er alles ansvar

Den daglige kontakt til dig og dit barn varetages af alt personalet. Personalet samarbejder på tværs omkring dit barn og kan derfor bruges til en snak om hvordan dit barn har haft det i dag eller der kan gives gensidige beskeder.

Den særlige kontakt som du får med dit barns kontaktpædagog betyder at vedkommende afholder møder med jer og følger op på aftaler omkring dit barns sundhed, trivsel og udvikling.

Den skiftende kontakt når dit barn flytter fra yngste- til ældstegruppe, eller hvis der kommer nyt personale i gruppen, har stor positiv effekt. Skiftende voksenkontakt øger samarbejdet omkring dit barn og sikrer et nuanceret helhedsbillede.

Forældresamarbejdet justeres efter behov

Forældre er ligeså forskellige som børn og har forskellige behov for samarbejde. Derfor er der plads til at samarbejdet kan tilrettelægges på opfordring fra både forældre og personale.

Et nuanceret forældresamarbejde kan betyde hyppigere møder, samtaler underbygget med videoklip eller noget helt andet vi aldrig har prøvet før.

Vi beskriver dit barns trivsel og udvikling i vuggestuen og giver råd og vejledning til at binde dit barns verdener i vuggestue og hjem sammen.

Informationsniveau - personligt og generelt

Vi opfordrer til at smse hvis der er behov for at dele viden om dit barn i løbet af dage. Så forstyrrer det mindst muligt samværet med dit barn og vi kan være nærværende i kontakt med både dit barn og dig.

Hvis der sker dit barn noget, eller vi har brug for at spørge om noget, som har betydning for en akut situation for dit barn, ringer vi til dig. Det betyder ikke at det er alvorligt når vi ringer, blot at vi ønsker at være i dialog.

Fællesskabets aktiviteter beskrives ved gruppernes infotavler, hvor vi beskriver hvad dagen er gået med. Vi tager mange billeder, så børnene kan genopleve deres oplevelser sammen med forældre.