Mad og måltider er centralt i vuggestuens hverdag

Vi har Sølvmærket i økologi

Økologiprocenten i vores vuggestue er mellem 60-90%.

Måltiderne er 3 gange dagligt

• Morgenmad: Havregrød m. frugtmos, smørklat og mælk.
  • Formiddagsmad/eftermiddagsmad: Frugt, franskbrød, rugbrød, knækbrød, tykmælk, smoothie, klatkager osv. Til brødet er der smør og diverse kødpålæg, frugtpålæg, ost, hjemmelavet marmelade (uden sukker). Mælk og vand.
  • Frokost: Der serveres varm mad 4 gange om ugen og rugbrød om fredagen. De dage hvor der ikke serveres kød til frokost vil der være kødpålæg til formiddag/eftermiddag. Der drikkes vand til frokost

Menuplaner for frokost til hele ugen

Mandag: Grød og frugtmos

Tirsdag: Kød

Onsdag: Suppe

Torsdag: Fisk

Fredag: Rugbrød m. pålæg

Mælkeordning til børnene

• Børn fra 0-1 år får modermælkserstatning
  • Børn 1-3 år får letmælk
  • Surmælksprodukt: Serveres fra 9 måneder.
  • Ost: I små mængder til formiddag/eftermiddag

Vi tager hensyn til særlige behov og specialkost

Ved særlige behov, som f.eks. allergi, vil der blive lavet alternativer, så barnet får mad der minder om resten af gruppens mad. Der skal foreligge en lægeerklæring på de særlige behov og specialkosten.

I vuggestuen respekteres det, at børn pga. familiens religion ikke må få svinekød/oksekød, og der vil derfor blive serveret et alternativ.

Årstidens råvarer prioriteres i måltiderne

Dansk frugt og grønt, samt årstidens grøntsager og økologisk produceret bliver prioriteret.

Vi modtager gerne grøntsager og frugt fra jeres haver, hvis dette er dyrket økologisk. Afleveres i køkkenet ved den kostfaglige eneansvarlige.

Sukker politik

Sukker bruges i så lille et omfang som muligt. Bruges som smagsgiver. Der bruges ikke sukker i frugtmos og marmelade.

Madbragt mad til fødselsdage

Børnene er velkomne til at medbringe noget mad til formiddagsmad, efter aftale med gruppens personale. Her anbefaler vi fra vuggestuens side, at dette er sunde valg, som frugt og brød.

Højtider fejres

Fastelavn: Der bliver serveret en lys bolle med glasur på toppen, hvilket kan forsvares på grund af det meget lille forbrug af sukker i den daglige madlavning.

Jul: I julemåneden vil der blive serveret risengrød m. smørklat og kanelsukker

Bestyrelsesarrangementer

Til sommerfest og andre arrangementer afholdt af bestyrelsen, har forældrene selv ansvar for at medbringe mad og drikkevarer.

Medbragt alkohol til arrangementer hvor der er børn tilstede accepteres ikke.

Inddragelse af dit barn før, under og efter måltidet er et pædagogisk fokusområde i vuggestuen

Før måltidet samles børnene og forbereder sig til fællesskabet omkring måltidet. Dit barn er med til at synge sange, vaske fingre, dække bord samt hente maden og hagesmække i køkkenet.

Under måltidet er dit barn aktivt deltagende i at øse op, sende videre til andre børn og vente på tur. Den voksne er sammen med dit barn om at skabe en god stemning omkring måltidet ved at sanse og snakke om maden.

Efter måltidet har vi flere sunde rutiner. Dit barn er på sit udviklingsniveau aktivt deltagende i at vaske mund og hænder, tage sin tallerken af bordet, tørre bordet af og smide vasketøj til vask.