Fem råd til en god aflevering

Tillid til vuggestuen:

Dit barn kan mærke, når du udviser tillid og tryghed til vuggestuen. Derfor har det stor betydning at være tydelig gennem dine ord og dit kropssprog.

Din udstråling:

Din udstråling kan smitte af på dit barn, og det er derfor vigtigt at være opmærksom på, hvilke signaler du udsender.

Sæt ord på barnets følelser:

Det betyder noget for dit barn, at du sætter ord på barnets følelser. Ved at benævne følelserne understøtter du blandt andet dit barns følelsesmæssige udvikling. F.eks.: ”Jeg kan godt se, at du bliver ked af det, men de passer godt på dig i vuggestuen.”

Hurtig, men vigtig aflevering:

Det er vigtigt, at du fortæller os de informationer som er nødvendige, for at vi kan opfylde dit barns behov gennem dagen, f.eks. mad, søvn, medicin, osv.

Sig farvel inden I kommer til gruppedøren/lågen:

Du kan med fordel sige farvel, når I har vasket hænder, så dit barn kan løbe ind og lege, når døren til gruppen åbnes. Det er vigtigt, at barnet opleves som klar til at gå ind i gruppen, så det har stor betydning, at du er opmærksom på dit barns signaler.