Overgang til og fra vuggestue er altid noget helt særligt for dit barn

Opstartsmøder inden start i vuggestue

Du vil modtage et brev med invitation til et møde inden start. Vedlagt er der et forberedelsesark med spørgsmål som vi kommer ind på til mødet.

Dit barn får tildelt en kontaktpædagog, som står for en god start for dit barn. Kontaktpædagogen vil så vidt muligt være den der holder alle møder med jer. Du og dit barn vil lære alle de voksne at kende, og kan bruge dem i hverdagen.

For at sikre så god en start i vuggestue, ønsker vi at høre alt det du kan fortælle om dit barn, dit barns historie og lidt om jer som familie. Vi vil orientere om vuggestuens tilbud og svare på alle jeres spørgsmål.

Overgang fra yngste til ældste gruppe

Aldersopdelte grupper kendetegner vuggestuens organisering. Det betyder at dit barn på et tidspunkt i løbet af vuggestuetiden skal skifte fra yngste til ældste gruppe.

Tilknytning til kontaktpædagogen har været afgørende for dit barns start i vuggestue. Derfor er en god overlevering til ny kontaktpædagog og gruppe også afgørende for en god overgang til ældste gruppe.

I samarbejde med jer som forældre, overleveres dit barn fra yngste til ældste gruppe på et aftalt møde.

Overlevering til børnehave

Alle børn har ret til at få fortalt sin historie. Dit barn har krav på at få den støtte og tryghed der skal til, for at skabe en god overgang til børnehave. Vuggestuen har ansvaret for at give en god overlevering i samarbejde med forældrene. Forældre inddrages altid i overlevering. Det er vigtigt at forældrene altid deltager i møderne, så de hører at kontaktpædagogen fortæller det videre, som er aftalt.

Vi anvender opsporingsmodellen, som har materiale til overgang. Forældrene skal give samtykke til at informationer må videregives

Fleksible voksne skaber tryghed og lige vilkår for alle

Dit barn får den første primære tilknytning til primærpædagogen. Dernæst lærer dit barn hurtigt de andre voksne i gruppen og huset at kende. Personalet hjælper hinanden med at drage omsorg og sikre udvikling for dit barn.

Hverdagsgrupperne har fast tilknyttede pædagogisk personale. Alt personale er ansat i hele huset og bytter derfor nogle gange gruppe for at sikre faglig udvikling, lige vilkår og de samme pædagogiske tilbud til alle børn